ترولیسیتی ممکن است اختلال نعوظ را در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد

26ژوئیه 2021 - بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر که در مجله یThe Lancet Diabetes & Endocrinology ، منتشر گردید، مصرف داروی Trulicity(دولاگلوتاید) برای دیابت نوع 2 ، ممکن است خطر ابتلا به اختلال نعوظ را در مردان کاهش دهد.

دیابت - به ویژه دیابت نوع 2 - به عنوان یک عامل خطر برای اختلال نعوظ کاملا شناخته شده است. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد احتمال بروز اختلال نعوظ در مردانی که دارای عوامل خطر ژنتیکی برای دیابت نوع 2 هستند- خواه در واقع به دیابت مبتلا شوند یا نه – بیشتر است. انستیتوی ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی اعلام کرده است که اختلال نعوظ حدود 30 میلیون مرد در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است. این مساله بیشتر در سنین بالاتر، در افرادی با بیماریهای خاص از جمله بیماری های قلبی عروقی، در افرادی که تحت درمان با داروهای خاصی هستند یا به مشکلات روانی خاصی مبتلا می باشند، رخ می دهد، همچنین با عواملی مانند اضافه وزن و کشیدن سیگار مرتبط است.

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان داده های مطالعه ی حوادث قلبی عروقی در تزریق هفتگی اینکرتین در دیابت (REWIND) را بررسی کردند، این مطالعه برای بررسی تأثیر Trulicity بر نتایج قلبی و عروقی بیماران دیابتی طراحی شده بود. این آزمایش در 371 سایت در 24 کشور با شرکت مبتلایان به دیابت نوع 2 که بیش از 50 سال سن داشتند، انجام شد. در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان داده های 3،725 از مردانی را که در این آزمایش شرکت کرده بودند، با میانگین سنی 65.5 سال، بررسی کردند. در این گروه ، 2104 مرد در ابتدای آزمایش دچار اختلال نعوظ متوسط ​​تا شدید بودند و 1448 نفر سابقه ی بیماری قلبی عروقی داشتند. هر یک از شرکت کنندگانی که اطلاعات آنها در مطالعه ی اخیر آنالیز شد، در یک نظرسنجی به سوالاتی در مورد علائم اختلال نعوظ در ابتدای آزمایش و حداقل یک بار دیگر دو یا پنج سال بعد از شروع مطالعه یا در پایان آزمایش پاسخ دادند.

ترولیسیتی با موارد کمتر اختلال نعوظ و با شدت کمتر ارتباط دارد

به عنوان بخشی از مطالعه یREWIND ، همه شرکت کنندگان به طور تصادفی، در تعداد مساوی، یا در یک گروه درمانیTrulicity ، یا در گروه کنترل(دارونما: تزریق یک ماده ی غیر فعال) قرار گرفتند. این تجزیه و تحلیل نشان داد که نرخ بروز اختلال نعوظ در مردان گروه ترولیسیتی،  21.3 مورد در هر 100 نفر- سال است، در حالی که مردان در گروه دارونما این وضعیت را با نرخ 22.0 مورد در هر 100 نفر-سال تجربه کردند. در میان مردانی که در ابتدای مطالعه دچار اختلال نعوظ بودند و یا بعدا به آن مبتلا شدند، در گروه Trulicity، افزایش متوسط در ​​شدت اختلال نعوظ نسبت به افراد گروه دارونما، کمتر مشاهده شد.

محققان نتیجه گیری کردند که اگرچه اختلافات مطلق در بروز اختلال نعوظ، بین دو گروه در آزمایشREWIND ، اندک بود، اما استفاده طولانی مدت از Trulicity ممکن است خطر ابتلا به این مشکل یا شدت آن را کاهش دهد. برای اطلاع از مکانیسم های اساسی که ممکن است در کاهش خطر اختلال نعوظ در مردانی که این دارو را مصرف می کنند، نقش داشته باشند، از جمله نقش سلامت قلب و عروق در پیامدهای مربوط به اختلال نعوظ، مطالعات بیشتری لازم است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/07/26/trulicity-may-reduce-erectile-dysfunction-in-men-with-type-2/